Tuesday, 10 January 2012

Menjaga Hati

memetik sedikit rangkap lirik lagu "Menjaga Hati by Yovie dan Nuno" :

..masih tertinggal bayanganmu
  yang telah membekas di relung hatiku
  hujan tanpa henti seolah betanda
  cinta tak disini lagi kau telah berpaling

  biarkan aku menjaga perasaan ini
  menjaga segenap cinta yang telah kau beri
  engkau pergi aku takkan pergi
  kau menjauh aku takkan jauh
  sebenarnya diriku masih mengharapkanmu
  ohh ohh

  masih adakah cahaya rindumu
  yang dulu selalu cerminkan hatimu
  aku takkan bisa menghapus dirimu
  meskipun ku lihat kau di seberang sana

  andai akhirnya kau tak juga kembali
  aku tetap sendiri menjaga hati...

kalau nak cerita apa yang aku rasa, sampai sehari pun takkan habis kot.. semua orang akan fikir aku ni memang jenis orang yang tak de problem..terima je apa yang orang nak cakap. Bak kata seorang pegawai HEP, kita anggap je diri kita ni laut, apa prang nak kata kita terima, kita telan..Nanti dah lama-lama, apa yang dibaling tu pun dan sebati dalam laut.. tak gitu.? HEMM..Memang lah muka nampak c00l, tapi dalam hati? Siapa yang tahu kan? Ada seorang pegawai psikologi ni, kira kaunselor juga lah. Dia cakap " awak ni ada masalah ke? Bukan ke masalah pun takut dengan awak? " Wow! sentap gitu~ sampai macam tu sekali persepsi orang kat aku ek? Apa pun, nasihat untuk diri aku sendiri, kuatkanlah hati! Bertahan selagi mana perkara yang difikirkan itu tidak mengganggu urusan aku mengingati Allah.
itu yang paling penting. Pagi ni aku dengar ceramah ustaz kazim, dalam ceramahnya terdapat maksud yang mendalam iaitu kalau roh kita lemah, nescaya iman kita akan lemah. Macam mana nak elakkan roh lemah? Kita perlu menjaga tahap kesihatan fizikal kita, tingkah laku dan pemikiran kita..
Titik hitam di dalam hati kita ni, takkan terpadam dengan sendirinya jika kita tidak berusaha membersihkan atau menyucikan hati kita ini. Dan kalau kita biarkan titik hitam terus menerajui hati kita, nescaya titik hitam itu akan memenuhi ruang hati kita. Jadi sahabat-sahabat mari lah kita bersama-sama menjaga hati ya =)
jangan biarkan titik hitam penuh di dalam hati kita <3

1 comment:

  1. InsyaAllah.. =)
    lebih kuirang la topik kita hehe =p

    ReplyDelete